Foto: privat |
Vi gjentar suksessen
Etter forrige ukes gjesteblogger Victoria innså jeg virkelig hvor spennende det var å se hva mine medstudenter hadde å si om det å være lærerstudent, hver en opplevelse er unik og personlig - og jeg håper denne bloggen kan speile et variert og spennende bilde av lærerstudent-tilværelsen. Vi gjentar derfor suksessen med et nytt gjesteinnlegg denne uken, her fra min nye klassekamerat Åshild Martinsen Brygfjeld, en dyktig og spennende 23 år gammel kvinne fra Korgen.
Den nye
Skoleåret
2011/2012 begynte jeg på grunnskolelærerutdanninga, 5.-10. klasse.
Jeg fulgte ordinært løp frem til tredjeåret. Der valgte jeg å
utsette pedagogikken til året etter. Jeg måtte slippe min
opprinnelige klasse og la dem gå videre uten meg. Da juni 2014 var
et faktum, florerte det av Facebook-statuser fra mine gamle
klassekamerater om sine fullførte pedagogstudier. Jeg kjente litt på
følelsen av at jeg selv kunne ha vært ferdig… Men nå så jeg
fram til høsten 2015 – ny klasse, nytt skoleår og absolutt nye
muligheter!
En blanding av klassen vår og noen andre frilufts-studenter Foto: Hans Petter Sørensen |
Klassen jeg skulle inn i hadde gått sammen i to år. Jeg
var spent på hvordan klassemiljøet var, om de var inkluderende, om
de var hyggelige. Kom jeg til å føle meg som en del av gjengen?
Forventningene var høye da jeg spankulerte inn i klasserommet på
første samling.
Følelsen av å være den nye i klassen var ny for
meg, men jeg kunne umiddelbart relatere til hvordan mange barn har
det når det er de som er den nye
i møte med en klasse som har kjent hverandre lenge.
Jeg kjente mange
undringer – hvordan var klassen faglig sett? Hvilke verdier har de?
Er de aktive og engasjerte i timene, eller innesluttet og sjenerte?
Den flotte klassen vår i full kostyme - som elever fra skolen i riktig gamle dager! Foto: Eva Christel Birkeland |
Menneskene
i klassen jeg kom inn i, viste seg å være herlige.
Klisjeen med ”å føle seg hjemme” har kanskje ikke passet bedre
enn akkurat da. Jeg møtte mennesker som på eget initiativ tok
kontakt for å bli kjent med meg og for å inkludere meg – og for
dem var det naturlig å gjøre.
Jeg tenker at slikt er en selvfølge, og det gjør også mine
klassekamerater – men det er dessverre ofte slik at mennesker
setter ”egen sjenerthet” fremfør det å gjøre andre mennesker
gode i situasjoner det kan trengs i.
Som ny i en klasse der alle
virket veldig sammenspleiset, var det veldig godt for meg å bli så
pass ivaretatt som jeg ble. Som ny er en ganske sårbar – en
kjenner ikke til hvilket miljø som rår i klassen, og da kan det
være vanskelig å vise fram seg selv, i frykt for at det en har å
komme med ikke passer inn. Selv om jeg er voksen og kan ta vare på
meg selv, så er følelsen av å høre til grunnleggende.
Julebord må til, superkoselig på Nesnas nye Studentsamfunn - Samfunnskjellarn! Foto: Maria Feyling-Gruber |
En god inkluderingskultur
Sigurd holder spontan-tale, et must på hvert et julebord! Foto: Maria Feyling-Gruber |
Ivaretaking
av nye mennesker er utrolig viktig i alle sosiale sammenhenger, og
kanskje spesielt i klasserommet. Når det gjelder barn, er dette noe
som må jobbes kontinuerlig med. Å skape en inkluderingskultur er
med på å danne barn til medmennesker.
Dette er et av de viktigste aspektene ved det å være lærer.
En
lærer som jobber aktivt med klassemiljøet oppnår at barna får
større toleranse for det å være menneske. Det er rom for alle
typer elever, der forskjeller hylles og er en del av helheten i
klassen. Elever oppnår å bli trygge på hvem de er som menneske i
første rekke. Dette fører igjen til bedre læringsmiljø – alle
er trygge på hverandre, og sårbarheten er snudd til en ressurs som
barna bruker for å forstå.
Mine
medstudenter er mennesker jeg tror vil tilstrebe slike klassemiljø
som ferdige lærere. Jeg følte meg velkommen i klassen, jeg ble
ansett for å være et like viktig individ i klassen som de andre.
For mange av disse menneskene er det en selvfølge å være
inkluderende. Dette er ei oppfatning jeg deler. Jeg tror at hvis vi
bruker evnen til å inkludere bevisst,
kan vi nå langt som lærere og medmennesker.
Et godt klassemiljø må
jobbes med, og som lærer må vi være veiledende og bevisste på hva
vi gjør, og hvorfor. Målet er å erstatte ”den svake sårbarheten”
som skaper usikkerhet og ødelegger for motivasjon med ”den sterke
sårbarheten”, der elevene blir bevisste på hva de trenger å
jobbe med (både faglig, sosialt og individuelt). Der de bruker egen
refleksjon rundt sine tanker og følelser.
Hadde ikke jeg blitt
inkludert bevisst slik som jeg ble, er det ikke sikkert jeg hadde
fått like mye ut av undervisningen på skolen. Sårbarheten min
hadde kunne blitt et hindrer i stedet for en ressurs. Jeg opplevde å
få en verbal klem fra mine medstudenter da jeg som ny student kom
inn i en allerede godt etablert klasse. Dette oppfordrer jeg alle
kommende lærere – og alle andre – til å tenke over og ta med
seg inn i klasserommet og ellers i livet.
Å skape rom for læring er
en utfordrende jobb, men når den prioriteres, har vi elever som tør
å si ifra når de ikke får til, vi anerkjenner alle sider og
egenskaper og vi viser at vi er alle i samme båt; vi er sårbare
mennesker, men vi har alle ressurser som fortjener å bli sett.
- Åshild -
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar