søndag 16. november 2014

Gjesteblogger Victoria: Kunst i Kautokeino




Victoria utvider horisonten i Kautokeino, her med en spennende kunstinstallasjon i kantina på Sami University College
Foto: Catrine Hole



 


Utvidet horisont

«Hei damer, vil dere være med til Kautokeino?»

«JA!!»

«Ja, vi bi med, sant? Kor lenge e det, ka ska vi gjør der?» «Bra! Eg har allerede sagt ja, det e noe art and heritage greier, det e vel realtert til søppelprosjektet vi skal være med på .. trur eg!?»



Victoria sammen med Magnus, en Islandsk masterstudent
Foto: Catrine Hole


Sånn startet det. Cirka sånn hvertfall. Vi fikk en mail fra tre av våre engasjerte lærere ved Høgskolen i Nesna (teknisk sett ikke akkurat våre lærere siden vi ikke har kunst og håndverk eller naturfag) om vi ville være med på ASAD (Arctic Sustainable Art and Design) sin samling i Kautokeino. 

Hvordan selve opplegget for uken var kan du lese mer om i Catrine sine innlegg.





I dette gjeste-innlegget skal jeg fortelle litt om hvordan opplevelsen var for meg. Mitt navn er Victoria Schreiner og jeg er litt linselus her på Lærestudenten, men det har vel sine naturlige årsaker ettersom jeg og Catrine har det veldig moro sammen og tar de samme fagene; norsk og engelsk. Min kunstnerbakgrunn er veldig liten, mine største kunstverk må være brødskivene, så på denne turen skulle det bli nye utfordringer. Det sier jeg ikke nei til!



Victoria i soloppgang på vei til skolen
Foto: Catrine Hole

Da vi kom til Kautokeino var vi vel ikke helt sikre på hva vi hadde sagt ja til, men vi gledet oss stort og hadde som vanlig ivrige diskusjoner søndags kveld. Mandag morgen brakte det løs, vi gikk i nysnø ned til skolen og kom til en flott skole. Her møtte vi straks flere som skulle være med på prosjektet og ballen hadde herved trillet utfor. 

Det viste seg at de andre studentene var fra høyskoler og universitet i Kautokeino, Island og Finland. De var master-studenter i kunst, mens vi to studerer engelsk og norsk! Catrine er oppvokst med kunst i blodet, jeg derimot har vel ingen kobling til kunst, men ja – ja!

Vi startet med litt foredrag fra noen av studentene og noen leker, videre ble det litt gruppearbeid og den kreative prosessen var i gang. Praten gikk og det var allerede dag én godt samarbeid og gode samtaler. I løpet av uka produserte vi en kunstinstallasjon i hver gruppe, og mens vi jobbet følte jeg aldri på det at jeg ikke hadde så mye kunstnerisk ved meg, det kan jo godt hende de andre syns jeg var helt håplaus og ristet på hodet når jeg ikke så på, men ingen gav uttrykk for det hvertfall!



Flere ganger iløpet av uka snakket vi om dette med kunst, hva er kunst og for hvem? Kunst er ikke bare for kunstnere, kunst er for alle. Jeg konkluderte mer og mer med at jeg har «min» kunst, jeg har jo danset i en del år, det er jo en måte man uttrykker seg på og det kan absolutt karakteriseres som kunst, dressurridning står mitt hjerte nærmest, det er jo dans med hest, det er nok også kunst for meg selv om det kanskje ikke er det for alle. Hva er kunst for deg?

"Hvem er du?" - en del av kunstinstallasjonen laget av Victoria, identitet var et hovedtema
under workshopen i Kautokeino
Foto: Catrine Hole



Presentasjon av ideer for workshop - Victorias gruppe "Connecting the dots"
Foto: Catrine Hole


Kreativitet i skolen?
Foto: Victoria Schreiner




Under foredragene onsdag og torsdag var det også mye bra inspirasjon og hente som lærerstudent, denne typen arbeid og foredrag burde virkelig vær tilgjengelig for alle lærerstudenter hvert år. 

Jeg fikk øynene opp for hvor mye som kan produseres av elever samtidig som alle slags fag er inkludert, og selv opplevde jeg hvor godt det var å lage noe mens jeg lærte. 

Det er (nesten) ingen grenser for hva man kan få gjort, uten at det trenger å koste så mye, uten at man mister tid til undervisning, men mens elevene får være kreative, utfolde seg og lære!







Å jobbe sammen i en kreativ prosess er både lærerikt og gøy - og ikke bare for barn! Her sammen med Magnus og Halldora
Foto: Catrine Hole



Jeg lærte så mye av de andre, og jeg lærte mye om meg selv også, det tror jeg er veldig viktig når man skal jobbe som lærer. Det er bestandig lurt å utvide horisonten, litt etter litt.


- Victoria -


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar