Alt må dokumenteres! |
Læren om seksualundervisning
Dette er tydeligvis semesteret der vi
får bryne oss på de mer følsomme temaene i skolen, og det er
åpenbart at dagens barne- og ungdomsskolelærere må forholde seg
til mange aspekter ved elevenes liv og virke. I mitt stille sinn kan jeg bare
lure på om det kanskje var enklere å være lærer i gamledager, da
sex var fullstendig tabu, farlige følelser omhyggelig innestengt og
internett ikke en våt drøm en gang. For det er rart med det, i
klassen vår er vi heldigvis ikke så redde for å snakke om sex, men vi
har naturligvis noen spørsmål likevel. Kan det egentlig skade å snakke "for mye" om
sex, eller skader det mer å ikke snakke om det? Hva vet
elevene om sex fra før, og hvordan
tilnærmer man seg egentlig temaet i en klassesituasjon?
I
løpet av to dager har vi hatt naturfag som en introduksjon til
temaet seksualundervisning i skolen. Vi gjennomgikk
seksualundervisningens historie i Lærerplanene, vi fikk repetert noe
av det biologiske aspektet, og kanskje lærte vi til og med noe nytt.
Både de mannlige og de kvinnelige kjønnsorgan ble nøye
gjennomgått, sykluser og sædceller nøye utforsket og forskjellige
nettressurser testet med både gisping og fnising fra nysgjerrige
studenter. Herfra var det veldig naturlig å gå over til å snakke
om følelser, holdninger, tanker og utfordringer.
Ingen kommentar... |
Vi lever i en tid der den raske
utvikling ikke alltid er like lett å holde følge med. Selv om kua
skal huske at hun var kalv en gang, hadde faktisk denne kua hverken
internett, lett tilgjengelig porno eller programmer som «Trekant» på
tv da hun var ung. Hun hadde riktignok Trond Viggo Torgersens
pedagogiske stemme klingende i ørene, men den var sterkt
akkompagnert av vennegjengens usannsynlige antagelser, redsler og
storslagne forventninger foran de kommende seksuelle opplevelser.
Trond Viggo Torgersen, en informativ mann! Foto lånt fra Dagbladet.no |
Jeg prøver å tenke tilbake, hvordan
var det egentlig? Hva visste vi om sex, hvilke forventninger hadde vi
og hvordan opplevde vi det? Jeg husker i grunn ikke noe
konkret sex-relatert fagstoff før i ungdomskolen, der
naturfagslæreren satte på en tegnefilm som viste onani, samleie og
fødsel. Noen videre utdypende samtale i klassen kan jeg ikke huske.
Vi lærte om menstruasjonssyklusen, kjønnsorgan og blomsten og bien,
men de fleste av oss forstod jo allerede det meste som foregikk i den
filmen, denne typen sex-informasjon var på en måte old news. Det vi derimot ikke hadde nok
kunnskap om var hvordan det kunne føles å være i den
situasjonen. Når var man klar for å ha sex? Hvem skulle man helst gjøre det med? Hvordan skulle man føle
seg etterpå? Det fantes
uendelig mange spørsmål, men ikke like mange kloke svar. Det var
mest opp til fantasien og vennegjengens diskusjoner (som i dag
fremstår som svært så komiske). Å spør foreldrene var ikke så
alt for enkelt, uansett hvor åpne og villige de var til å øse
av sin kunnskap...
Som
student var min første tanke at seksualundervisningen i min
tid opplevdes litt som et potensielt minefelt av pinlige samtaler. Vi
var ikke særlig vant til å snakke åpent om sex, i alle fall ikke
med en voksen. Hvordan er det da i dag? Er det minefeltet som før
var strødd med tabu og skam, i dag strødd med lett tilgjengelig
porno, feilaktig informasjon og et forvrengt ideal når det kommer
til kropp og kjønn? Eller er dagens ungdom godt utrustet med det gode kritiske og reflekterte blikket som trengs for å komme seg
helskinnet gjennom minefeltet?
En gruppe presenterer sitt undervisningsopplegg |
I vårt eget klasserom opplevde vi som
lærerstudenter å komme et steg nærmere problemstillingen. Vi
jobbet i grupper og testet ut undervisningsopplegg på hverandre, vi
gikk inn i rollen som både lærer og elev, og fikk i gang både
reflekterte, interessante og morsomme debatter. Det var forfriskende
å bli kjent med denne siden av mine medstudenter, og å se hvor
forskjellige og hvor like vi faktisk er.
Når alt kommer til alt tenker
jeg at spørsmålet kanskje er; Hvor går grensa? Jeg mener
ikke at vi skal definere alle grensene, men at vi skal ha en åpen
dialog om hvor de er og hvor vi ønsker at de skal være. Er det for
eksempel så ille at ungdommer har usannsynlige antagelser og
storslagne forventninger til sin seksuelle debut? Er ikke det en del
av spenningen? Det er ikke godt å si, det eneste jeg vet er at
puberteten og ungdomstiden tross alt er en viktig prosess, der det må
være lov å både håpe, satse og ikke minst feile underveis.
- Catrine -
Til slutt
For
å formidle flere lærerstudent-meninger enn mine egne, lanserer jeg
herved "3 PÅ GANGEN!", en ny spalte på Lærerstudenten som skal gi dere et innblikk i hva
mine medstudenter syns og mener om de forskjellige opplevelsene vi deler
gjennom lærerutdanningen. Spaltens første deltager er Maria
Feylin-Gruber, som skal fortelle oss om hva hun syns om sex i uke
7!
3 PÅ GANGEN!
med Maria Feyling-Gruber
Lærerstudenten: - Hva
syns du om prosjektet Maria?
Maria:
- Jeg syntes det var veldig bra! Fint at vi har et sånt
prosjekt, for når vi står der som lærere en dag er det greit å ha
diskutert temaene på forhånd i et åpent og trygt fora. Vi har fått
ufarliggjort det på et vis for hverandre, tatt vekk en slags sperre
for å snakke om sex. Jeg tror man blir bedre rustet til å snakke om
det da, fordi man har fått øvd litt. Ikke minst var det nyttig å
gå gjennom undervisningsopplegg, og få prøve oss som både elev og
lærer. Bare det å sette seg selv litt tilbake i tid og prøve å
huske, det er interessant å se på forskjellen mellom da og nå!
Godt å prøve å se ting fra elevens perspektiv også. Materialet og
nettressursene vi brukte var kjekt å få tilgang til, slik at vi kan
bruke det selv i en reell lærersituasjon.
Lærerstudenten: - Hva likte du best
ved prosjektet?
Maria: - Det å få muligheten
til å diskutere underveis. Det var også veldig nyttig å få prøve
oss i praktiske situasjoner og se flere alternative fremgangsmåter for
seksualundervisning.
Lærerstudenten: - Føler du deg godt
utrustet til å håndtere seksualundervisningen i skolen nå?
Maria: - Ja, det vil jeg si. Men
man må selv sørge for å holde seg oppdatert, ikke minst på
samtidens barn og unges seksuelle kunnskap, holdninger og
utfordringer. Introduksjonen til sex får de jo før vi kommer inn i
bildet, derfor er det viktig at vi som lærere kan gi dem et ryddig og
greit bilde av hva seksualitet kan være.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar