I løpet av de tre semestrene jeg har vært lærerstudent ved Høgskolen i Nesna, har jeg nytt godt av opplevelser som ikke bare har tatt meg med ut av klasserommet, men også langt utenfor min egen komfortsone.
![]() |
På tur med Stein P. Aasheim rundt Okstindene - 2013 Foto: Hans Petter Sørensen |
![]() |
Kryssing av Gressvatnet på ski - 2013 Foto: Hans Petter Sørensen |
![]() |
Jentene i køysenga på Huse, Lurøy - 2011 Foto: Hans Petter Sørensen |
En
av de første utfordringene vi som klasse fikk smake på, var en to
dager lang skoletur til Lurøy, noen timers reise fra Nesna. Vi var
helt ferske og ganske lite kjent med både utdanningen,
friluftsprofilen, lærerne og ikke minst hverandre. Det var ikke mye
tid til å bli kjent på første samling, og mange av oss visste ikke
helt hva vi skulle forvente av lærerutdanningen, mens andre igjen
allerede jobbet som lærere. En sammensatt gjeng skulle derfor få
muligheten til å komme litt tettere innpå hverandre, ute på en øy,
akkurat idet sommeren gikk over i høst og skitværet allerede hadde blåst det helgelandske solskinnet avgårde.
Likevel,
det som så ut til å bli en litt slitsom tur i nordavind og
sidelengs pissregn overrasket vel kanskje de fleste av oss, og
poenget med friluftsprofilen gikk i alle fall opp for meg allerede
da. I kjølevannet av turen, i en slags gladkristen lykkerus, skrev
jeg en tidligere publisert norskoppgave som jeg gjerne deler igjen
med dere, fra opplevelsene våre på Lurøy.
-
Jeg vil understreke at jeg var den eneste studenten som ikke mestret
seilingen «optimalt» og dermed havnet under optimistjolla,
så det kan hende jeg var mest lykkelig for å ha overlevd turen i
det store og hele (derav gladkristen lykkerus), men jeg velger å se
også dette som viktig lærdom!
![]() |
Trass i prestens grundige instrukser; ikke alle får til å gjøre som man blir fortalt... Foto: Hans Petter Sørensen |
Lurøy – en våt affære
En
gruppe håpefulle studenter; den gryende generasjonen lærere fra
Høyskolen i Nesna. Vi kler oss i heldekkende regntøy, vi finner
frem termosen, pakker sekken og knytter på oss turskoene.
Klasserommet skal ut, det skal kjennes på kroppen, og det skal være
vått.


Introduksjonen
til Lurøy var for oss studenter en fin introduksjon til
«klasserommet utenfor». Kan man virkelig lære noe i regn og vind?
Ja. Kan man lære noe mens man går på fjellet? Ja. Kan klasserommet
faktisk flyttes ut i naturen? Så absolutt! Selv om tidskjemaet var hektisk og ikke alle syntes alt var like relevant, fikk hver og en av oss kjenne på mestringsfølelsen og gleden over å lære og prestere ute i naturen, uansett vær. Både første og andre dagen
bød på utfordringer i regnet, men å spise et gjennomstekt lammelår
tilberedt i selvlaget middelaldersk kokegrop, mens regnet treffer
sidelengs i ansiktet, det er mestring det. Været i seg selv blir
mestring. Og vi skjønner fort at dette har både med innstilling,
erfaring og tilrettelegging å gjøre. Vi var også heldigvis omringet av
en håndfull engasjerte mennesker som mer enn gjerne bød på seg
selv, det hjelper på når det blåser
som verst.
Vi
ble imponert over det mangfoldet av aktiviteter,
naturopplevelser og lokale ressurser Lurøy har å by på. Kommunen
er et godt eksempel på at det går an å være stolt av sin fortid,
ta vare på den og videreformidle historien til fremtidige
generasjoner, samtidig som man er moderne og nytenkende. Vi hadde et inneholdsrikt program, og i løpet av to dager fikk vi en unik
kjennskap til et levende samfunn som baserer seg både på gamle og nye teknikker.
![]() |
Eirik Dahl er klar for både seiling og seilbrett! Foto: Hans Petter Sørensen |
I
tillegg var det flere studenter som fikk oppleve et uvanlig
høyt adrenalinnivå i kroppen etter å ha hilst på presten og
havet. Det vi trodde skulle være en "enkel demonstrasjon av
seileteknikk" etter en lang dag ute i regnet, viste seg å bli noe helt annet: Et
knippe småskeptiske studenter med store øyne, iført tørrdrakt,
langt utpå fjorden. Som om ikke sjokket over faktisk å ha hatt det
artig i regnvær var nok, nå skulle vi jammen sjøsettes også, og
det av en prest! Men trass i fuktskader og slitne kropper, hvem var det som sovnet med de største glisa om
munnen den kvelden? Jo, det var nok de som tidligere på dagen virkelig fikk kjenne at
de levde, knuget fast til en optimistjolle i vilt og vått ruskevær.
![]() | |
Lurøypresten setter stor lit til de unge lovende lærerstudenter. Foto: Hans Petter Sørensen |
![]() |
Mathias Nordås geleidet oss rundt og fortalte hagens historie. Foto: Hans Petter Sørensen |
Det meste vi fikk se og høre var en berikelse. Den nydelige og velholdte
renessansehagen på Lurøygården, John Kristoffersens historie under krigen, Kystmuseets
historiske bilder og rekvisitter og flotte Huse med husrom, hjerterom
og moderne utstyr. Hele oppholdet opplevdes som en fin sammensmelting
av nytt og gammelt. Historie, natur og mennesker. Til og med de små
lokalbutikkene gjorde inntrykk med sitt uvanlig store utvalg og
snirklete interiør. Lurøy
sin historie, spesielt med tanke på fiske som levebrød og
krigshistorien, forteller også om en utstrakt måte å bruke naturen
på. Før var man ikke bare avhengig av naturen for å overleve, men
man spilte på lag med naturen. I dagens samfunn er dette
nesten en «tapt kunst», men ildsjeler som Lurøypresten Anders Rosland, med sitt engasjement for å få
barn og ungdom ut på havet igjen (på miljøvennlig vis!), er et betryggende bevis
på at det faktisk finnes krefter som ønsker å formidle naturen på en positiv måte til de kommende generasjoner. Klarer vi som lærere å gjøre det samme mon tro?
![]() |
Helgelandsidyll Foto: Hans Petter Sørensen |
Tusen
takk for to fantastiske dager på Lurøy!
![]() |
Susanne Johansen og Malene W. Kristiansen koser seg i det våte element. Foto: Hans Petter Sørensen |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar