Vi starter mandagen med urnordisk språk
og repetisjon av statistikk. Kanskje ikke de mest spenstige emnene å
starte et år med sier du? Vel, hver sin smak, og siste del av uken
hadde noe langt mer alvorlig å by på: Et tverrfaglig tredagers-prosjekt med temaet «Barn og unge i krise og
sorg».
(PEL, norsk,
drama og RLE)
Et av de viktigste aspektene ved
lærerutdanningen, slik jeg ser det, er å kunne se for seg
problemstillinger, situasjoner og pedagogikk i praksis.
«Hvordan vil dette oppleves for meg når jeg blir lærer?» tenker
jeg ofte der jeg sitter på skolebenken og prøver å ta innover meg
alt vi må ta stilling til. Elevmangfoldet, alle ansvarsområdene,
utfordringene, fagene og alt det andre vi skal
møte, takle og være en del av en dag. Evnen til å sette seg inn i,
og se relevans i temaene kan være essensielt for å klare å
forberede seg på hva som møter oss der ute i den store
lærer-verden. For målet er ikke bare å takle det, vi ønsker
selvsagt å takle det på en bra måte. Vi vil jo bli gode
lærere! Lærerrollen kommer dessverre ikke med fasit, og det forventes av oss at vi skal være både medmennesker og fagpersoner. Så,
hvordan kan vi som studenter forstå disse temaene, og hvordan kan vi komme
nærmere problemstillingene i vårt eget klasserom?
Først og fremst må vi ta utgangspunkt
i oss selv, vårt eget
forhold til de temaene vi jobber med, enten det er urnorsk,
statistikk eller møte med barn i krise. I fag som matte kan for
eksempel dårlig motivasjon eller manglende bakgrunnskunnskap være
utfordringer vi må forholde oss til. I pedagogikken vil jeg si man møter på flere og til tider vanskeligere utfordringer. Her er
det langt mer eksistensielle problemstillinger som skal håndteres,
og som krever at vi som studenter går inn i oss selv og våre egne
følelser. For å forstå pedagogikk må man forstå mennesker, og
for å forstå mennesker må man kanskje forstå seg selv?
Ved Høgskolen i Nesna er vi så
heldige å ha dyktige dramalærere som jobber med blant annet
drama som metode. I det tverrfaglige prosjektet vi fikk presentert
denne uken var drama den grunnleggende metoden vi brukte for å komme
nærmere inn i temaene, og for å utforske våre egne tanker rundt barn
i krise og sorg.
F.v.: Victoria Schreiner, Jeanette M. Larsen, Amanda H. Jensen, Sigurd Rønningsen og Eirik Dahl |
Vi hadde først en forelesning der vi
så på forskjellige livssyn i forhold til temaet, og vi pratet
sammen om den aktuelle barne – og ungdomslitteraturen som finnes
med tanke på bruk i norskundervisningen. Hoveddelen av forelesningen
gikk ut i fra pedagogikkpensumet. Temaet Barn og unge i krise og sorg
er et sammensatt område innen pedagogikken som ikke nødvendigvis
henger direkte sammen med fagene vi skal undervise i, men som likevel
i høy grad kan påvirke skolehverdagen. En krise i et barns liv kan
være så mangt. Barn i skolen kan oppleve døden, de kan miste noen
som står dem nær. Noen barn blir mobbet, utsatt for vold, misbruk, overgrep eller andre vonde opplevelser. Noen barn lever i svært
stressende omgivelser og er offer alvorlig omsorgssvikt, de kan være
pårørende til rusmisbrukere, oppleve psykisk sykdom i nære
relasjoner, eller rett og slett ikke takle hverdagen selv på grunn
av psykiske problemer. Alle mennesker har forskjellige måter å
håndtere både sorg, kriser og problemer på, og uansett bakgrunn,
religion, nettverk, venner, kultur eller personlighet, så har alle
rett til å bli sett og hørt. Det spørsmålet vi som studenter
stiller oss er derfor: hva kan vi som lærere tilby elever i en slik
situasjon?
Ved å bruke drama som metode fikk vi
alle ta del i dramatiseringer av alvorlige kriser som kan ramme et
menneske i løpet av barne- og ungdomstiden. Selv om det vi gjorde
bare var amatørmessig skuespill, skal man likevel ikke kimse av
fantasien og vår utrolige evne til å leve oss inn i det
vi ser og kjenner på kroppen. Vi har alle levd et liv, på
godt og vondt, og jeg tror mange av de problemstillingene vi tok opp
i dramatiseringene våre gav gjenklang i de delene av oss som de
analoge pedagogikkbøkene kanskje ikke kan nå. Kanskje har vi
opplevd døden, og smertelig erfart det såre savnet etter noen som
ikke lenger finnes. Kanskje ble noen av oss mobbet på skolen, og vet
akkurat hvordan den ensomme stille rollefiguren der oppe på scenen
har det. Kanskje kjenner vi igjen følelsen av skam og maktesløshet,
redsel, eller kanskje sinne? Jeg tror i alle fall de fleste vet
hvordan det er å ha det vondt, og hvor vanskelig det er å skulle
håndtere hverdagen samtidig.
På samme måte som en gripende
kjærlighetsfilm kan røre meg til tårer, kan det å stå foran en
dramatisert elev og «leke» lærer for aller første gang gi meg
følelsen av hvordan det kan komme til å bli i virkeligheten. I det
minste har jeg fått reflektert over hvordan det kan være å
stå foran en elev når spørsmålene er av typen «hva skjer når vi
dør lærer?» eller «hvorfor vil ikke de andre jentene være sammen
med meg?». Jeg er ikke upåvirkelig, og jeg kjenner at en
slik dramatisering kan sette i gang følelser i
meg som er viktige å ha kjent på i forbindelse med å skulle tre
inn i lærerrollen.
F.v.: Sigrid P. Tjønnøy, Aleksandar Bodegrajac, Susanne Johansen, Aina Bråten og Håvard Thorsen |
At drama fungerer svært godt som
metode når man skal behandle vanskelige tema er i alle fall sikkert,
både for å gå i dybden og for å se problemstillinger fra et annet
perspektiv enn sitt eget. Litteratur er også en god hjelper i arbeid
med vanskelige tema, da den kan skape både nærhet og distanse til
situasjonen. Man kan lære mye som menneske ved å lese andres
historier.
Det jeg lærte denne samlingen bekrefter i alle fall
noe jeg som amatørskuespiller og ivrig leser har visst lenge, og jeg
er glad for at det kommer så tydelig frem i den utdannelsen jeg har
valgt. En dag om ikke alt for lenge skal vi stå der i klasserommet
og være den voksne. Den
trygge. Og kanskje får vi det til. Kanskje lykkes vi i å lede
elevene våre trygt gjennom år med glede, mestring og utvikling. Men
da må vi også lede dem trygt gjennom tider med krise, sorg og
vanskelige dager. Er vi heldige kan vi samtidig gjøre det på en
måte som lærer eleven å mestre de vanskelige dagene selv.
Jeg håper virkelig det, for alle
dagens lærerstudenter, at vi blir den læreren.
Catrine
Mange fine refleksjoner her, Catrine. Jeg synes dere fikk veldig mye ut av et skjerf...
SvarSlettVeldig bra, Catrine!
SvarSlettTakk! :) Ja vi er en kreativ gjeng Hallvard - heldigvis! :)
SvarSlett