RELATE NORTH 2014 - Art, Heritage & Identity
Etter å ha tilbrakt en fantastisk uke i Kautokeino sammen med utrolig mange spennende mennesker har jeg funnet ut at det må bli flere innlegg her på bloggen i ukene fremover. Jeg vil gjerne presentere noe av det vi har lært og gjort, og noen av de menneskene vi møtte. I tillegg blir det både oppskrift på hvordan man kan lage flotte resirkulerte plastposer og gjesteblogging fra klassekamerat Victoria Schreiner!
Jeg håper det faller i smak! :)
Kautokeino - en uke i november
Sámi allaskuvla - Sámi University College Foto: Catrine Hole |
Over 1600 kilometer fra hovedstaden ligger Kautokeino, målet for forrige ukes eventyr. Ja, for vi måtte faktisk via Oslo for å komme oss fra Helgeland til Finnmarksvidda, tro det eller ei! Etter 3 flyturer og 13 timer på reisefot ankom vi Kautokeino i stummende kaldt mørke med smale øyne og lua tredd godt ned over ørene. En spennende invitasjon fra Sámi University College via Høgskolen i Nesna noen uker tidligere lokket to nysgjerrige lærerstudenter helt opp til den vakre vidda.
En fantastisk gjeng fra Norge, Island, Finland og Sverige Foto: Catrine Hole |
Relate North 2014 bestod for vår del av en workshop sammen med et
tyvetalls studenter fra Norge, Island, Finland og Sverige, samt en rekke
foredrag om temaene kunst, tradisjoner, læring, bærekraft og
identitet.
Det var et tett og hektisk program vi var del av, fullstappet av god refleksjon og spennende tanker - en slik opplevelse burde enhver student få minst en gang i året! Å møtes på denne måten for å utveksle tanker og ideer tror jeg er utrolig viktig for egen utvikling uansett yrke.
Samtidig tør jeg påstå at det også er samfunnsnyttig i et større perspektiv. Hver og en av oss er en del av en større sammenheng, og når vi som enkeltmennesker eller små grupper får nye impulser tar vi dette med oss tilbake til eget nettverk. I tillegg har vi knyttet nye spennende kontakter og vennskap på tvers av kultur, nasjonalitet og bosted, og ser nye interessante sammenhenger oss imellom.
Full forvikling i trådsystemet! Man skulle hver og en si noe om sin opplevelse av dagen, deretter sende den videre |
Vi fikk først en innføring i hva
masterstudentene i Kautokeino og på Island holdt på med, samtidig som vi
brukte tid på å bli kjent med hverandre. Hva tenkte og følte hver
enkelt om sammenhengen mellom kunst, kultur og tradisjoner, og om oss
selv i forhold til bærekraft og det samfunnet vi lever i? Mye spennende
ble fortalt og hørt på tvers av rød og blå ulltråd.
Det var utrolig mye spennende som ble presentert den første dagen i Kautokeino, og man blir så imponert over å høre hvordan egen kultur og identitet kan inspirere til forskning og til å sette fokus på viktige tradisjonsbærende tema. Spesielt tre samiske masterstudenter imponerte meg med sitt arbeid med Duodji (samisk kunst og håndverk som har både estetikk og bruksverdi som fokus), både fordi jeg mener det de gjør er viktig, men også fordi deres presentasjoner både interesserte og inspirerte meg.
Å løfte tradisjoner
Ann Majbritt Eriksen viser frem sitt arbeid med samiske drakter Foto: Catrine Hole |
Ann Majbritt Eriksen jobber med samiske kofter og synes det er viktig å løfte frem denne siden ved samisk kultur.
"Jeg har fulgt tradisjonen både når jeg har laget bordene og resten av kofta" sier Ann Majbritt. "Det er ikke uvanlig med hånvevde bånd i koftekanten på Nessebykofta, men i Kautokeinokofta er det ikke vanlig med håndvevd bård i nyere tid."
Hun har både sydd bordene etter tradisjonen og dampet skjørtet for å få den distinkte brettekanten som gjør at skjørtet vipper litt ut og opp, et trekk ved kofta som er kommet til i løpet av de siste 20 årene.
Samisk
drakttradisjon er i utvikling hele tiden, og dermed har samedraktene
forandret seg drastisk de siste 40 årene. De var helt forskjellig
før med mindre border og ingen damping eller bretting. På grunn av
at materialet har endret seg så har hele drakttradisjonen også
endret seg naturlig etter det. I dag har alle draktene mange flotte
border, men hadde man mange border for 50 år siden betydde det at du
var veldig rik og rett og slett hadde råd til å kjøpe mange
border.
Ann Majbritts høstinspirerte drakt, en nyere variant av den tradisjonelle kofta Foto: Victoria Schreiner |
Ann Majbritt viser frem flere sømmer hun har laget og forteller
hvordan hun har gått frem. «Det
var litt vanskelig å få inspirasjon til hvordan jeg skulle fornye
denne kostymen» sier hun, «for tradisjonen forblir ikke lik
over tiden, det må fornyes slik at Duodji tradisjonen blir holdt i
live. Jeg har studert naturen og du kan se at det er naturlige farger
i denne drakten, den er inspirert av høstens flotte farger»
Mitt eget rom
Katarina Spiik Skum snakker om sitt arbeid med å gi samisk Duodji en plass i et moderne hushold. Foto: Catrine Hole |
Katarina
Spiik Skum presenterte et veldig spennende master-prosjekt som
virkelig traff meg. Hun snakket om Duodji og den plassen det
har i dagens samiske samfunn. Det som traff meg mest var da hun
snakket om selve følelsen av å leve i et miljø der Duodji var en
naturlig del av omgivelsene kontra det å leve i dagens moderne hus
og rom.
«Mitt
eget rom handler om min opplevelse av mine besteforeldres ulike
hjem, de forskjellig hjem i forskjellige årstider, der de bodde både
i gamme, lavvo og hus. Når jeg tenker tilbake er det noe som mangler i
dag, jeg vil ha et hjem der det føles som om det bor samer der. Jeg
har alle symbol og alle stoffer i huset, men det kjennes enda ikke
riktig samisk. Selve følelsen av å bo i en gamme – det vil jeg ha
med inn i et rom. Noe som kan gi meg fornemmelsen av riset på
gulvet, reinskinnet, elghundene og følelsen av dette nære.»
Det
jeg selv kjenner igjen i det hun sier er følelsen av å være i
naturen. Følelsen av å være nær naturen og nær dyra. Det er stor
forskjell på å sitte i et moderne hus - eller inni en moderne
lavvoduk – og det å være tilstede i et rom som er laget fra
naturen, en gamme laget av torv og tre, fra jorda. Eller i en lavvo
laget av rein-skinn og tre. I dag sier Katarina at det «brukes mest
lavvo som er laget på en fabrikk», det er en annen følelse.
Katarina
Spiik Skum vil vise sin identitet med «Mitt eget rom», løfte fram
samisk duodji og samtidig ønsker hun at det skal være både
praktisk og estetisk. Det blir spennende å se hva det blir til
slutt, går det an å skape et slikt rom i dagens moderne hus?
På jakt etter tapt kultur
Bildemateriale som gjennomgåes for å finne ut hvordan de sjøsamiske koftene så ut Foto: fra foto i Ingá Påve Idivuomas presentasjon |
Ingá Påve Idivuoma forsker på sjøsamenes klesdrakt som gikk tapt en gang på 1800-tallet. Kystsamene har
mistet mange av tradisjonene sine på grunn av kolonisering, og både språket og håndverket har forsvunnet.
I det området
faren til Ingá er fra forandret kofte-tradisjonen seg de siste 100 årene før den til slutt forsvant helt.
Ingá i sin egen kofte Foto: Halldóra Gestsdóttir |
Ingá Påve Idivuoma sin første sydde kofte - en kvinnedrakt basert på revitalisering av original kofte Foto: Catrine Hole |
I løpet av de siste
10 årene har likevel en del kystsamer begynt å se på sin sør-samiske identiteten, og ønsker
å bruke kofter igjen. Man lette derfor etter bilder og informasjon om draktene men det var ikke så lett siden det er lenge siden de forsvant.
Man fikk mye hjelp
med å finne ut hvordan de originale koftene så ut ved å se på andre lignende samiske drakter, men man er ikke sikker på om de er identiske.
Ingá prøver nå å følge
denne revitaliserings-prosessen for å se om man har gjort det riktig. Hun tror kofta egentlig var litt annerledes, og må dermed undersøke gamle fotos, tegninger og lese gamle tekster for å se om hun kan finne noe. Hun skal sy i alt tre kostymer, først en som følger revitaliseringsmønsteret, deretter to nye drakter etter egne funn; en for kvinne og en for mann.
I tillegg skal Ingá prøve å forstå hvorfor man vil revitalisere den originale sjøsamiske kofta. Handler det om å finne en egen identitet som samisk? Sjøsamene og innlandssamene er forskjellige både med tanke på tradisjoner og jakt- og samlelandskap. Sjøsamene har tradisjonelt bodd på kysten og levd av havet, mens innlandssamene har levd av reindrift. Det blir spennende å se hva hun finner ut.
Tusen takk til alle masterstudenter som viste oss hva de jobbet med, det var mange flere enn jeg har fått plass til å presentere her, men under følger en liten bilde-kavalkade fra første dagen i Kautokeino.
- Catrine -
JOHANNA TUOVINEN
Har fått tilgang til gamle magasiner funnet i en nedlagt skolebygning. De er laget av Petsamo-født ungdom i Varejoki, Finland på 1950-tallet og danner grunnlaget for Johannas master-arbeid.
LOTTA RAHME
Lager kunst og bruksgjenstander av fiskeskinn og annet dyreskinn - fascinerende og dritstilig!
Foto: Victoria Schreiner |
Lotta viser oss fiskeskinnet hun holder på med Foto: Catrine Hole |
Fiskeskinn som er vasket henger på tørk Foto: Catrine Hole |
Både lærere og studenter er fascinert Foto: Catrine Hole |
En titt på Lottas workshop i Kautokeino Foto: Catrine Hole |
ANDRE BILDER
Foto: Catrine Hole |
Foto: Catrine Hole |
Foto: Catrine Hole |
Foto: Catrine Hole |
Foto: Catrine Hole |
Foto: Catrine Hole |
Dekorasjon på skolens inventar Foto: Catrine Hole |
Foto: Catrine Hole |
Diverse skinnmateriale Foto: Catrine Hole |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar