mandag 19. mai 2014

Lærere i friluft

I et yrke så gammelt som læreryrket, og i et utdanningsforløp så sammensatt som lærerutdanningens, ligger det utrolig mange veletablerte teorier og praksiser. Selvsagt har ting utviklet seg gjennom tidene, men likevel har mye av dette skjedd innenfor visse rammer. Klasserommets rammer. Jeg er derfor veldig stolt over å gå på et lærerstudie som utfordrer den etablerte måten å drive undervisning på, og som søker å stimulere hele eleven. 






Lærerprofilen jeg har valgt ved Nord Universitetet, med fokus på friluft, helse, miljø og det utvidede klasserom, ønsker å gjøre verden relevant på en tydeligere måte for elevene. Og enten det er metode eller didaktikk vi snakker om mener jeg også at det er viktig for lærere i dagens skole å skifte litt fokus. Både av helsemessige, samfunnsmessige og miljømessige årsaker vil jeg si det er viktig at elevene i større grad får møte verden, både fysisk og mentalt, når de er på skolen. Og det handler om mer enn å ta elevene med ut av klasserommet for å lære noe på et annet sted.

Jeg tror det er viktig å snakke om undervisning som en pedagogisk arena der man kommuniserer med omgivelsene. Når man sprenger klasserommets rammer tar man eleven med seg ut i den virkelige verden. I tillegg tar både eleven og læreren den virkelige verden med seg inn i klasserommet igjen. Utedager og besøk i bedrifter for eksempel er ikke isolerte hendelser. De er opplevelser elevene har fått kjent på kroppen, og som kan settes i en større læringssammenheng. Disse opplevelsene kan man fort ta frem og bruke som eksempel, jobbe videre med eller bruke for å planlegge nye opplevelser utenfor klasserommet.


Når vi snakker om det utvidede klasserommet snakker vi altså om en helhet. En helhet der både skolen, læreren, elevene og verden henger tydelig sammen, og der alle parter utfyller hverandre. 


For meg handler lærerutdannelsen om mer enn bare det å lære bort norsk og engelsk, den handler også om den praktiske og den holdningsskapende dimensjonen. Og om meg selv. Jeg ønsker blant annet å senke terskelen min for å bruke naturen som læringsarena, og for å bruke varierte undervisningsformer. På den måten kan jeg lettere legge til rette for at alle elevene mine skal kunne mestre. Jeg ønsker også som lærer å være en aktiv del av naturen og verden, ikke bare en betrakter og formidler.

Jeg har troen på at hvis vi som lærerstudenter får se og kjenne på hvordan det er å bruke det utvidede klasserommet selv, da kan vi ta denne erfaringen med oss ut i skolen som lærere. Innstillingen og holdningene våre påvirkes helt klart av hvordan vårt eget utdanningsforløp oppleves, og da er det en fordel for både oss og våre fremtidige elever at vi har erfart det utvidede klasserommet. Vi har prøvd det, lært i det og kjent det på kroppen. Det handler om viktigheten av å se muligheter fremfor problemer, og å se nytten i samfunnet og naturen som omringer oss daglig.

For det er ingen tvil om at det finnes pedagogiske læresteder praktisk talt overalt: Sykehjem, butikker og museum. Politistasjoner, fjæra og skogen. Fabrikker, fjell og asylmottak. Fiskebåter, skoler og gårdsbruk. Hurtigruta, bussen og naboens hund. Kinoen, innsjøen og gatemusikere. Barnehager, lokale bedrifter og søppeltippen. Og man skal heller ikke kimse av det å bruke folk som ressurser. Bare tenk på alle de spennende menneskene som finnes rundt omkring i samfunnet vårt, mennesker som kan formidle og bidra til å gjøre akkurat våre elevers læring både spennende, aktuell, annerledes og levende.
  
Disse ressursene må vi gjerne bruke mer, det er jo de som representerer den virkelige verden!


- Catrine -




TRE PÅ HYBELEN

Med Grethe Arnø Volden






Grethe Arnø Volden tar GLU 5-10 2013, og går nå sitt første år. Hun er i full gang med eksamenslesinga på Høgskolen i Nesna, men likevel tar hun seg tid til en prat om turen vi var på i Hattfjelldal, og hva hun synes om denne friske lærerutdanningen vi går på. Grethe er en flott 43-åring fra Kolvereid i Nærøy kommune, der hun er gift og har 3 barn på 20, 17 og 16.

Lærerstudenten: Hvorfor søkte du GLU 5-10 på Nesna?

Grethe: Etter et stillesittende arbeid foran PC så å si hele min yrkeskarriere var jeg moden for å prøve noe annet. Hadde lekt med tanken på lærerutdanning noen år, men syntes at det var litt "skummelt". Var heldig og fikk prøve meg som lærer i et årsvikariat på Kolvereid skole, og hørte etterhvert mye positivt om Høgskolen i Nesna, flere av kollegene på skolen hadde gått der.

At det var samlingsbaserte studier og at man kan leie hybel på døgnbasis var viktig når jeg skulle velge, og når jeg skulle velge mellom 1-7 eller 5-10 var det satsingen på helse og friluft som avgjorde. Når jeg så denne nye profilen var jeg ikke i tvil om hva jeg skulle søke!

Ellers trives jeg godt på Nesna når jeg er her, men kunne nok gjerne ha tenkt meg litt mer klassemiljø og studenter å samarbeide med gjennom utdanningsforløpet. De fleste i klassen er faktisk dagpendlere og bor ikke på Nesna.


Lærerstudenten: På Eventyr med Stein P. Aasheim i Hattfjelldal, hva syntes du om det?

Grethe: Eventyret med Stein P. var en opplevelse jeg ikke ville vært foruten! Det at vi var maks heldige med været gjorde det til en uforglemmelig opplevelse! Jeg har ikke vært på lignende overnattingsturer på vinterstid tidligere, så jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå. Frøs nok litt første natta, men det gikk greit. Jeg har lært mye underveis, noe jeg helt klart vil ta med meg videre til neste tur! Det er ute i slike situasjoner vi erfarer og får tips til hva vi selv kan gjøre som lærere.

Både undervisningsdelen og selve turen virket veldig godt planlagt, og det ble gjennomført deretter med et variert og flott opplegg hele veien. Dette kan vi takke vår flotte turleder Knut Berntsen for. Han hadde full kontroll og var humørsprederen som holdt stemningen oppe hele veien! Turen frister helt klart til gjentakelse! 

Knut Berntsen - inspirator og humørspreder!
Foto: Catrine Hole


Det artigste var vel å få gå på skitur i så flotte omgivelser og med et så fantastisk vær. Prøvde skifeller for første gang, og det var helt supert. Man kunne gå rett opp overalt! Skigåing har fått en helt ny betydning for meg nå (har hatet å gå på bakglatte ski - mareritt!).

Det mest utfordrende var kanskje dette med gnagsår, alt ble jo litt vanskeligere da. Som alle vet - gnagsår gjør vondt, og man får ikke gått så fort som man hadde ønsket. Jeg fikk også utfordringer i forhold til nedoverkjøring mellom busker og trær, i løs snø og med pulk på slep...

Vi fikk prøvd oss litt for å si det sånn, men det gikk bra!

Grethe drar pulk med Knut Berntsen og Marian Børli Sivertsen
Foto: Hans Petter Sørensen




Nå, ett år inn i utdannelsen, står det hele til forventningene?

Grethe: Jeg hadde vel egentlig ikke noe bilde på hva jeg skulle forvente meg. Jeg hørte mye positivt om Nesna, men hadde aldri vært her, så det var vanskelig å forestille seg noe konkret. Jeg trives som sagt godt nå, både med utdanningen og den friluftsrettede profilen. Den samlingsbaserte delen er kanskje både bra og vanskelig. For samtidig som den gir meg muligheten til å ta dette studiet, så går mye tid bort i reising, og som sagt savner jeg litt dette med et mer stabilt studiemiljø.

Men alt i alt er det et flott studie, og i praksis ser jeg at den friluftsrettede lærersituasjonen kanskje ikke er så vanskelig som man først hadde trodd. Man skal ikke undervurdere elevene, de takler og forstår kanskje mer enn man tror. Og de er som oftest storfornøyde med å få være ute! For eksempel, på Nærøy ungdomsskole starter de hver dag med en liten tur. Og kanskje skal det ikke mer til, da får man i det minste luftet seg litt, og startet dagen med noe friskt. Det er ikke alltid en trenger å tenke så stort for å få inn litt mer helse og friluft i skolehverdagen!

Jeg håper de neste skoleårene her vil by på mer teori og praksis om de forskjellige læringsaktivitetene, og ikke minst om de som kanskje ikke foregår i det tradisjonelle klasseromsbildet. 



Morgensamling før dagens etappe!
Foto: Catrine Hole
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar